fredag 8 februari 2008

Nora Diversehandel

Igår var vi i Nora och besökte en antikhandel som heter Nora dsiversehandel...


Innan vi gick in dit var vi tvungna att gå in och äta bakad potatis med räkröra i ett litet sött cafe som ligger alldeles bredvid....super gott och fräscht...


När vi kom in till antikhandlaren fanns det så mycket fina saker...här två gamla köttkvarnar med läckra färger...


En gammal docka med fint vitt linne på sig....


Fattigmanssilver & gamla dokument....



Gamla fotografier....




Ett tårtfat med en låssas tårta i betong och ovanpå ett gamalt recept...



Så charmigt....



Fina vita burkar med gråsvart text på....



Gamla möbler & kistor....



olika glas & smide detaljer....



Brickor, ljusstakar & vaser i guld...



Ett gamalt skåp med massor av glas & flaskor....
Igår var min dotter Yasmine & jag i Nora på konsultationsuppdrag. När vi var på väg till kund ringde telefonen och en gullig dam var i luren. Hon hade läst min blogg och ville gärna ha hjälp med sitt vardagsrum som hon nyss hade möblerat om . Hon ville ha hjälp med att få ordning på alla sina saker samt lite nya ideer om möblering och tavlor mm....hon bodde i Nora och undrade om vi kunde komma.
Det är ju helt otroligt...vi var på väg till Nora och visst kunde vi göra två flugor på smällen;)...
men det får bli efter vårt första uppdrag ( mätning & gardinuppdrag) samt lite antikhandlarbesök.....men efter det så åkte vi och hjälpte till med att fixa iordning i hennes vardagsrum.
Hon har så fina saker men det var så mycket av allt....vi började med att ta bort och försöka att hitta ett tema som matchar möblemanget och det blev så bra när vi var färdiga.
Jag tror och hoppas att hon och hennes man blev nöjda....kanske blev de lite inspirerade själva att få till det även fast man har mycket saker som man inte vill skiljas ifrån.
Det gäller att inte blanda för mycket färger utan få en harmoni så sakerna inte tar överhand ...de skall synas på ett harmoniskt sätt så att man verkligen kan se dem.
Skulle tagit kort men tiden bara sprang iväg och klockan tickade på...jag hade planerat att se antikrundan hemma men det sprack. Huvudsaken är att kund blir nöjd då blir jag också nöjd....och vi hade verkligen roligt.
Nora Diversehandlare är något att rekommedera...så mycket fint och tre fulla rum med massor av gamla saker. Jag köpte lite grann men det får ni se i mitt andra inlägg.
När vi skulle gå frågade de om vi ville gå på loftet...där har de en massa möbler och sånt...men tyvärr det får vi ta en annan gång för vårt andra kund besök väntar oss.
Ha en mysig fredag och helg..... många helgkramar från mig / Annelie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vill inte vara petig men de sk köttkvarnarna är väl snarare mandelkvarnar!?
Chris

Staket & Designkonsulterna sa...

ja det kanske är mandelkvarnar...men jag tycker de är sååå charmiga;)

Kram Annelie

Ann-Catrin sa...

Ohhh vad mycket fint du visar... de där kryddburkarna var ju så himla fina!!
Nora är verkligen ett mysigt ställe.. trro jag vet vilket fik ni var på!!!
Kram A-C

Solsjö - Under en vind sa...

Så mycket fint där fanns!!!!!

Den där bakpotatisen skulle jag också gärna smaka på...

Hoppas att helgen varit toppen!

Kram!

me and alice sa...

Hej, hej!!
Härlig liten tripp du och din dotter var ut på...
Har också varit i Nora diversehandel...
Vilket drömuppdrag att få hjälpa någon att inreda!
kram Susanne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är Nora diversehandel en helt underbar liten affär...Jag var där i somras, och man kunde gå där i timtal! Det var verkligen roligt...
Så mycket fint du visar även i föregående inlägg, jättefina gardiner och snygga kläder...mmmm
Me like!
Kram
Marie